25 november, 2023

PM: Den danske medaljehøst fortsætter med uformindsket styrke lørdag ved EM i ju-jitsu – fem danske medaljer kan blive til seks søndag i Kroatien

 

Jacob Lund vandt ganske overraskende bronze ved sit første internationale mesterskab som senior. Det skete på en aften, hvor også Jesper Kilbak vandt karrierens første medalje ved et stort internationalt mesterskab. Dermed er Danmark på fem medaljer fordelt på en trup, der tæller ti danske kæmpere. Søndag venter holdkonkurrencen og mulighed for endnu en dansk medalje ved EM i Kroatien.

Jacob Lund rejste fra Ribe til EM i ju-jitsu med et stille håb om ikke at falde igennem i sit første store internationale mesterskab. Med et håb om ikke at blive skadet, noget der lidt for tit er sket, når det store talent skulle udfoldes i internationale stævner. Selvom drømmen altid har været at kæmpe med om de store medaljer, så var realismen til at tage at føle på, da han drog afsted mod EM i Kroatien. Sådan er det vel, når man er jyde med benene solidt plantet i mulden og en hverdag, hvor jobbet som tømrer har førsteprioritet, og sporten med en indbygget drøm om international succes mest af alt en hobby. Da Jacob Lund efter dagens kampe kiggede på sig selv, var han derfor noget overrasket. Rundt om halsen hang en bronzemedalje. En medalje han nok havde drømt om, men inderst inde ikke troet på.

- Jeg er fyldt med en følelse af umådelig meget glæde og taknemmelighed. Begge dele går i retning af mine holdkammerater, mine trænere og ikke mindst mine forældre og min kæreste derhjemme. Det her ville aldrig være sket, hvis ikke det var for deres store opbakning. Jeg var så ræd og nervøs i dag, da frygten var en skade, det jeg kender alt for godt. Mine trænere hjalp mig med at holde fokus, udnytte det at jeg var ny, så mine modstandere havde kendskab til min stil. Der fandt jeg ro, hvilket fik tingene til at klappe og så kulminerede det med en bronzemedalje, det er helt vildt, forklarede Jacob Lund efter bronzedysten.

Det var den anden danske medalje vundet af en kæmper fra Ribe. Fredag aften lykkedes det Jeppe Tellund at vinde EM-sølv til den sydvestjyske klub og Danmark.

Kærlighed og passion gav længe ventet metal

26-årige Jesper Kilbak fra Herlev er i modsætning til Jacob Lund en rutineret kæmper, når det kommer til store mesterskaber. Selvom der både er EM, VM og World-games på CV´et, så manglede der metal til at hænge op derhjemme. En række tabte bronzekampe har kostet på selvtillidskontoen. En konto der er blevet tanket op via seks ugentlige træningsseancer i hjemklubben Herlev, præcis som kammeratskab og kærlighed til sporten har fået Kilbak til at fortsætte udviklingen. Lørdag aften gav dedikationen til udvikling endelig udbytte i form af en bronzemedalje i 69 kg klassen.

- Hold da op, det er en medalje, jeg har ventet længe på. Det er stort for mig. Det er alle de aftener hjemme i træningslokalet i Herlev, der gør det her muligt. Det er så let at måle sig på, om man vinder medaljer eller ej. Fordi jeg har formået at holde fokus på at udvikle mig, at jeg har en kæmpe passion for sporten, så er det her en mulighed. Jeg kan heldigvis finde motivation til tusindvis af træningstimer via kammeratskab og kærlighed til sporten, men jeg skal være ærlig at sige, at den kærlighed bare bliver ganget max op med sådan en medalje her. Holdkammeraterne har allerede knappet en øl op, men jeg har en holdkamp i morgen at fokusere på, fortæller Jesper Kilbak.

Uanset hvordan morgendagens holdkamp, hvor Danmark står med en god chance for en medalje, ender vil EM i Kroatien være en ubetinget succeshistorie for de 10 danske kæmpere, der de seneste dage har dystet på Balkan. Det selvom truppen har en meget bred sammensætning af både erfarne, men også helt nye kæmpere.

- Det er så fedt at opleve, hvordan både erfarne og helt nye har formået at vinde medaljer. Vi har i vores sport i Danmark formået at skabe en kultur, hvor vi byder nye motiverede kæmpere indenfor i vores fællesskab omkring landsholdet. Selvom vi er en individuel sport, så ved vi, hvilken betydning det har, hvis vi hjælper hinanden på kryds og tværs som danskere. Det at vi er åbne overfor udvikling, overfor at få nye folk ind, det er med til at hæve niveauet hos alle. Jeg vil sige vores styrke er i høj grad vores fællesskab, hvilket er paradoksalt i en individuel sport, men noget jeg er stolt af at være en del af, fortæller Jesper Kilbak.

Fem medaljer, tre af sølv og to af bronze, er status for de danske kæmpere efter de individuelle konkurrencer. Søndag står den på holdkamp, hvor de individuelle danske præstationer naturligvis har gjort, at mulighederne for en dansk medalje bestemt er til stede.

Søndag udsendes der pressemeddelelse, når det er afgjort, om det bliver til endnu en dansk medalje ved EM i Kroatien.