24 november, 2023

PM: Ribe- og Frederiksbergkæmpere sikrer to danske medaljer på andendagen af EM i ju-jitsu fredag – lørdag byder på flere gode danske medaljechancer


Jeppe Tellund fra Ribe Ju-jutsu vandt fredag aften sin første medalje ved et stort mesterskab, da det blev til sølv ved EM i Kroatien i 62 kg klassen. Også Liva Tanzer fra Frederiksberg Ju-jutsu markerede sig flot, da hun ligeledes sikrede sig en sølvmedalje. Lørdag og søndag er flere andre danske kæmpere i aktion med gode muligheder for at vinde yderligere metal til Danmark.

Han har levet og åndet for sporten i mange år, den arbejdsomme vestjyde Jeppe Tellund. Mange gange er han rejst med målsætningen om metal til et stort mesterskab, men uden at lykkedes. Fredag aften i Kroatien kulminerede mange års dedikeret arbejde for Jeppe Tellund, der med flotte sejre i de indledende kampe kvalificerede sig til finalen mod Ecco Van Der Veer fra Holland. Hvis danskeren var tilfreds med, at en medalje var garanteret, så skjulte han det godt. Tellund kæmpede på et højt internationalt niveau og gav hollænderen kamp til stregen i en tæt og intens finale. Til sidst måtte danskeren se guldet gå til hollænderen, der vandt finalen med 10-9 i 62 kg klassen.

- Det er svært at beskrive, fordi der løber mange følelser igennem kroppen på mig her efter finalen. Mest af alt glæde og stolthed over, at jeg efter mange forsøg ved mesterskaber fik forløst det potentiale, jeg godt var klar over, jeg havde. På en eller anden måde, så er den her medalje med til at retfærdiggøre al den tid, jeg bruger på sporten. Jeg står og kigger ned på min sølvmedalje og tænker på min kæreste, min mor og far, der alle har betydet enormt meget. Uden dem og deres støtte, så ville jeg ikke stå her i dag. Det har været en superfed dag, hvor jeg fik leveret på alle de planer landstræneren og jeg lagde, præcis som jeg turde tage friheder på de rigtige tidspunkter. Selvom finalen var tæt og guldet var en mulighed, så fylder glæden og stoltheden alt hos mig lige nu. Jeg bliver helt rørt, når jeg taler om det, det er så stort for mig, fortæller Jeppe Tellund.

Jeppe Tellund fik udover en flot sølvmedalje også en god potion værdifulde point med i den kvalifikation, der allerede er startet frem mod World Games i 2025 i Kina. World Games er OL for mindre idrætsgrene, for en kæmper i ju-jitsu er det ypperste man kan opnå at få lov at repræsentere sit land ved World Games.

Liva Tanzer satte tyk streg under stort potentiale

Liva Tanzer fra Frederiksberg Ju-jutsu er fortsat relativt ny i 63 kilo-klassen. En klasse hun skiftede til inden VM i sommer, da klassen er en af dem, der dystes i ved World Games. Skiftes var således grundet i ambitionen om at kunne kæmpe for Danmark ved World Games. Med en sølvmedalje ved VM gik det første store mesterskab i den nye vægtklasse over al forventning.

Ved EM i Kroatien kom Liva Tanzer rigtig godt fra start i dagens dyster, hvor det hurtigt stod klart, at hun igen ville være med i kampen om medaljer. Efter semifinalesejr mod Natalia Martin fra Spanien var medaljen sikret, nu var eneste spørgsmål bare, om den skulle være af sølv eller guld.

Finalen mod tyske Franziska Freudenberger blev en tæt og intens dyst mellem to jævnbyrdige kæmpere. Det kom ned til en enkelt rigtig beslutning mod slutningen af kampen, der sikrede tyskeren guldet. Det var derfor en ærgerlig dansker, der efter finalen gjorde status.

- Jeg er meget skuffet, for det var meget tæt i en finale, der kunne være gået begge veje. Vi var på samme niveau, men hun fik de rigtige point. Det er selvfølgelig skuffelsen, der fylder lige nu. Ved VM var jeg stolt over, at kunne præstere i en ny vægtklasse, derfor var guldet målet her ved EM. Når det er sagt, så giver dette resultat masser af perspektiv. Jeg har fået værdifulde kampe mod de modstandere, der fortsat er nye i denne vægtklasse, fået mange kvalifikationspoint til World Games, så på den lange bane, kan jeg bruge dette stævne til rigtig meget, fortæller Liva Tanzer.

World Games betragtes som OL for de mindre idrætsgrene, der ikke er på OL-programmet. Næste gang der afvikles World Games er i 2025 i Chengdu i Kina.

Der var yderligere to danskere i aktion ved EM i Kroatien fredag. I 85 kg klassen lykkedes det ikke for hverken Jonathan Andersen eller Jakob Bergsted at kæmpe sig frem til medaljedysterne.

Lørdag fortsætter EM i Kroatien, hvor der er gode muligheder for flere medaljer til de danske kæmpere i en række andre vægtklasser. I teksten der følger under denne pressemeddelelse, kan du få en oversigt over de danske kæmpere i aktion, præcis som du kan blive klogere på sporten.

Der udsendes pressemeddelelse hver dag under EM, når alle danskere har været i aktion.