23 november, 2023

PM: Lucas Andersen sikrer Danmark flot EM-start med sølvmedalje

 Lucas Andersen tager sølv på førstedagen af EM i ju-jitsu i Kroatien – flere medaljemuligheder de kommende dage


Lucas Andersen satte et flot dansk fokus på førstedagen af EM i ju-jitsu i Kroatien, da han sikrede sig sølv i 77 kg klassen. Fredag, lørdag og søndag er flere andre danske kæmpere i aktion med gode muligheder for at vinde yderligere metal til Danmark.

Lucas Andersen sikrede Danmark en fornem start på EM i ju-jitsu i Kroatien, da han på stævnets førstedag torsdag eftermiddag sikrede Danmark en sølvmedalje i 77 kg kategorien. Efter VM-bronze i sommer leverede Lucas Andersen fra Hillerød Ju-jutsu igen ved et af de store mesterskaber, selvom han i finalen efter en tæt kamp måtte se sig besejret af Boy Vogelzang fra Holland.

- Jeg er stolt over den her sølvmedalje, det var ikke mig der tabte guldmedaljen, det var ham der vandt den. Jeg gav den alt, hvad jeg havde derude. Jeg gik efter at vinde guldet, fordi jeg så det som en mulighed, at jeg så taber på de små marginaler i de sidste sekunder af finalen, det er selvfølgelig en ærgerlig følelse at stå med her bagefter, fortæller Lucas Andersen kort tid efter finalen i Kroatien.

Selvom det blev til en tabt finale,
så ser Lucas Andersen ikke sig selv som en taber. Tværtimod ser han i sekunderne efter finalen sølvmedaljen som en, foreløbig, kulmination på et langt sejt træk. Et træk der peger helt tilbage til ungdomsårene, hvor finaler og medaljer ikke var noget Lucas Andersen var en del af.

- Jeg har haft mange år, både som junior og også de første år som senior, hvor det at tabe en bronzekamp, var en succes. Hvor det oftest blev til sekundære placeringer. Jeg er de senere år modnet, både som kæmper og menneske. Jeg er blevet mere fokuseret på, hvad jeg skal gøre for at forbedre mig og gøre den afgørende forskel i store kampe. Det er superfedt, at jeg nu kan se produktet af det med endnu en medalje ved et stort mesterskab, fortæller Lucas Andersen.

Med VM-bronze og EM-sølv i samme kalenderår er han i sekunderne efter finalen i Kroatien ikke i tvivl om, hvad næste målsætning er.

- Guldmedalje ved et stort mesterskab.

Tæt på mere dansk metal

Lucas Andersens klubkammerat fra Hillerød, Joachim Rasmussen, kæmpede i samme kategori og endte i en kamp om bronzemedalje. Desværre blev det her til et nederlag, hvilket resulterede i en, trods alt, flot fjerdeplads til danskeren.

En tredje Hillerød-kæmper, Mikkel Kailow, der i sommer vandt VM-guld i 94 kg klassen var også i aktion. Desværre blev de indledende runder endestationen for Mikkel Kailow, der må rejse fra EM uden medalje.

De kommende dage er der gode muligheder for flere medaljer til de danske kæmpere i en række andre vægtklasser i Kroatien. I teksten der følger under denne pressemeddelelse, kan du få en oversigt over de danske kæmpere i aktion, præcis som du kan blive klogere på sporten.

Der udsendes pressemeddelelse hver dag under EM, når alle danskere har været i aktion.